Rautatieasema
Salon rautatieaseman varsinainen asemarakennus on valmistunut vuonna 1898. Veturitallin tavoin asemarakennuksen ja sen lähialueen suunnittelijana toimi Rautatiehallituksen pääarkkitehti Bruno F. Granholm. Asemarakennuksia Granholm suunnitteli vielä 1890-luvulle asti paljolti kansallisromanttiseen tyyliin, mutta muotokieli muuttui vuosisadan vaihdetta kohden pelkistetymmäksi. Tämä näkyi jo Turku–Karjaa -radan asemarakennuksissa. Salon aseman arkkitehtuurissa on nähtävissä kansallisromanttisia elementtejä, kuten muun muassa koristellut katosmaiset yksityiskohdat sekä ikkunoiden ja ovien karmien muodot ja koristeet, mutta kokonaisuutena asemarakennus on symmetrisempi ja muotokieleltään selkeämpi kuin edeltänyt kansallisromanttisesti rönsyillyt asema-arkkitehtuuri. Salon asema on sikäli ainutkertainen, että se on ainoa Rautatiehallituksen IV luokan asematyyppipiirustusten mukaisesti rakennettu asemarakennus, jossa oli alkujaan myös ravintola ja asemapäällikön asunto.