Hyppää sisältöön

Raatalan laavu ja Luontopolku

Mäentie 191, Raatala

Laavu

Kuusjoen Ukkokerho/Leidit aloitti 6.11.2020 rakentamalla kodan, josta tuli Humppamutteri (Mäentie 191). Humppamutteriin mahtuu 35-40 ihmistä ja kotaa voi vuokrata (tiedustelut: penves@gmail.com, puh. 044 744 5550).

Luontopolku

Luontopolusta on tulossa kuvia kesällä 2023.

Luontopolun pituus on 8,2 km.

Raatalan luontopolun kartta (pdf) (689,77 Kt)

Kartassa on numeroitu kohtia ja tässä alla selitteet merkinnöille:

1. Paikka on Suutarinmäki päivänpuoleinen rinne, muinaisen Kaupinlinnan maisemissa. 21.5.2021 saimme rahoituksen päätöksen, ja siitä alkoi Raatalan Laavu ja Luontopolun rakentaminen. Valmiina on parkkipaikka, bio wc ja luontopolku. Rakenteilla on vielä laavu ja puuvaja. Tulevaisuudessa voisi vielä olla maastopyöräreitti. Silloin saisimme Suutarinmäelle enemmän käyttöä. Luontopolku lähtee Suutarinmäeltä ja yhtyy Marttilan eräreitistöön Kantinmäellä.
  2. Viepjoen sillan pohjoispuolella kerrotaan Iloniemen lasitehtaalta Turkuun vietävän
    pullokuorman suistuneen jokeen, joskaan sirpaleitakaan ei enää löydy.
  3. Takalan pellonreunasta vasemmalle jatkuva polku laskeutuu Tuomarojan rantaan jatkuen
    Koskenniskan kosken rantamia, joka on suojeltua aluetta. Koskiosuuden lopussa, kun pelto
    jo näkyy, kulkija voi poiketa Tuomarmäen “käräjäkivillä”, oikeammin ehkä kuitenkin lsojaon aikaisella rajakivivarastolla.
  4. Kolmenpitäjän rajakiveä polku myöskin sivuaa, jatkuen Tuomarjoen rantoja seuraillen,
    kunnes nousee ajouraa myötäillen Koti kallion ohi metsäautotielle samalla ylittäen Hankaan tien.
  5. Metsäautotie jatkuu erilaisissa luontotyypeissä maisemien vaihtuessa korvesta
    kalliomaastoihin.
  6. Kääntöpaikan kohdilla näkyy peruskalliossa kvartsijuovia maapallomme syntymän ajoilta yli 2 miljardia vuotta taaksepäin. Kääntöpaikalla on pöytä ja nuotiopaikka, jos tauko on
    tarpeen, niin ja tulihan entinen pontikka tehdaskin ohitettua puolisen kilometriä sitten.
  7. Polku jatkuu ajouraa kääntyen oikealle lähemmäs Haapasuota, kuitenkin vasta Miehumäen nuotiopaikan jälkeen laskeudutaan suonlaitaan, jota seuraillen peuranpolkuja pitkin tulee
    hyviä katselupaikkoja suolle, kunnes tullaan
  8. Kantinmäkeen, josta vaeltaja voi jatkaa vasemmalle tai oikealle Kantin muistokiven kautta Lotikon laavulle. Nämä kuuluvat Marttilan Eräreitistöön, joilta löytyy taas paljon uutta nähtävää.

Lataamalla 112 Suomi -sovelluksen, hätäkeskus saa sijaintitietosi, jos aihetta on.
Luontopolulla ei ole polttopuu- eikä jätehuoltoa.